Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Auto-sedišta za decu moraju da ispunjavaju standarde Direktiva Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu ECE R44. Takođe, moraju biti postavljena na način kako to preporučuju proizvođač sedišta i vozila


Kupovina auto-sedišta za decu je prava nauka, koja često potpuno sluđuje roditelje. Zakon precizira da ova sigurnosna sedala za prevoz najmlađih putnika moraju da imaju određene sertifikate koji garantuju bezbednost, ali s obzirom na to da ih izdaju sami proizvođači pitanje je koliko su pouzdani i koliko im se može verovati. Posebno što brojni modeli sedišta na našem tržištu nisu dobila prelazne ocene na testu najveće asocijacije proizvođača automobila u Evropi - nemačkog ADAK-a, čiji su kriterijumi znatno stroži i po pitanju bezbednosti, ali i komfora i toksičnosti materijala od kojih su sedišta napravljena.

Na naše tržište sigurnosna sedišta za male putnike dolaze sa svih krajeva sveta. Pravilnikom o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015, 14/2016, 108/2016, 7/2017 - ispr., 63/2017, 45/2018, 70/2018, 95/2018, 104/2018, 93/2019, 2/2020 - ispr., 64/2021, 129/2021 - dr. pravilnik, 143/2022, 110/2022 - dr. pravilnik, 48/2023 i 24/2024), koji je stupio na snagu 2012, auto-sedišta za decu moraju da ispunjavaju standarde Direktiva Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu ECE R44. Moraju, takođe, biti postavljena na način kako to preporučuju proizvođač sedišta i vozila.

Da bi dokazali da su dečija auto-sedišta proizvedena u skladu sa ovim pravilima, za njihovo testiranje odgovorni su sami proizvođači. Prema direktivi ECE R 44, putnička sedala za najmlađe testiraju sa u uslovima najčešćih sudara u kojima putnici stradaju.

- Bezbednost dece svima nam je najvažnija i ta sedišta su obavezna isključivo zbog njihove sigurnosti - kaže Maja B, majka šestomesečnog Nikole iz Beograda. - Koštaju od 7.000 do 107.000 dinara, ali ni visoka cena nije garant da ćete izabrati najbolja sedišta za svoje dete. Problem je što ni u radnjama ne možete da dobijete precizne informacije o tome koliko su sigurna, koliko su udobna za dete. To sam uvidela kada sam proveravala da li određeni modeli sedišta imaju preporuku nemačkog ADAK, koji imaju najobuhvatnije testove. Mnoga sedišta nisu ni bila na njihovim testiranjima, a neki su u njihovim proverama bezbednosti dobili veoma loše ocene. To me je i zbunilo i uplašilo.

Njena provera po podacima ADAK, pokazala je da dobar deo auto-sedišta koji se nudi u srpskim radnjama po standardima ove nemačke asocijacije nije dovoljno bezbedan. Mnoga sedišta nisu bolje prošla ni u ocenjivanju komfora dece, a pojedina su bila sumnjiva i po pitanju toksičnosti materijala od kojih su napravljena.

Profesor Milan Vujanić sa Saobraćajnog fakulteta u Beogradu kaže da je najvažnije da deca u automobilima budu smeštena u tim sedištima.

- Sigurnost dece je uvođenjem obaveznih auto-sedišta znatno poboljšana, bez obzira na njihove nedostatke - kaže Vujanić. - Njihov kvalitet se sigurno meri cenom, a tu bi država mogla nešto da uradi. Kada bi se odrekla PDV, mnogim roditeljima bi i skuplji, odnosno kvalitetniji modeli bili pristupačni. Jer, ne možemo svi da vozimo skupe automobile i dečja sedišta mnogi kupuju samo zato što moraju i biraju najjeftinije. Mi radimo na našem prototipu sedišta koja sada testiramo da bismo povećali bezbednost najmlađih putnika.

Evropska unija donela je odluku da od 1. septembra ove godine u prodaji mogu da se nađu samo auto-sedišta i-Size dečjih sedišta, odnosno odobrenih prema regulativi R129. To ne znači da roditelji koji su kupili sedišta odobrena po standardu R44 neće smeti da ih koriste posle 1. septembra 2024. Naprotiv, i ta sedišta će biti dozvoljena za upotrebu tokom svog veka trajanja, što je otprilike deset godina po bezbednosnim preporukama mnogih zemalja. Sedišta po standardima R129 fokusira se na visini deteta, dok se R44 bazira na težinu.

Po novoj regulativi, deca moraju da budu okrenuta unazad do najmanje 15 meseci starosti i visine najmanje 75 centimetara, dok po sadašnjim propisima dete može da bude okrenuto prema napred od 9 kilograma. Sedišta R129 se dodatno testiraju i na bočni udar, dok je R44 proveren samo u frontalni. Testiranje sudara sa novim modelom se radi sa 32 senzora, a R44 sa samo četiri senzora. Sve to je uticalo i da nova sedišta budu skuplja od onih koji su pravljena po staroj regulativi.

Mnogi roditelji misle da auto-sedišta imaju neograničen rok trajanja, pa zbog besparice kupuju polovna. Auto-sedišta imaju ograničen rok trajanja i proizvođači to naglašavaju u uputstvu. Taj rok je tu s razlogom, jer vremenom plastika i pojasevi propadaju i vrlo je verovatno da sedište neće odigrati svoju ulogu u sudaru. Stručnjaci savetuju da ako se odlučite da kupite ili pozajmite auto-sedište, neka to bude od ljudi kojima verujete, ali obavezno proverite datum proizvodnje.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt Novosti, M. Spasenov, 28.04.2024.
Naslov: Redakcija