Na osnovu člana 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 94/24) i člana 42. stav 1. Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS”, br. 55/05, 71/05 – ispravka, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – US, 72/12, 7/14 – US, 44/14 i 30/18 – dr. zakon),
Vlada donosi
UREDBU o utvrđivanju Programa podrške regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva koji se realizuje kroz standardizovani set usluga koji sprovode akreditovane regionalne razvojne agencije u 2025. godini |
Član 1.
Ovom uredbom utvrđuje se Program podrške regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva koji se realizuje kroz standardizovani set usluga koji sprovode akreditovane regionalne razvojne agencije u 2025. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Član 2.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
05 broj 110-4358/2025
U Beogradu, 30. aprila 2025. godine
Vlada
Predsednik,
prof. dr Đuro Macut, s.r.
PROGRAM
PODRŠKE REGIONALNOM RAZVOJU I RAZVOJU PREDUZETNIŠTVA KOJI SE REALIZUJE KROZ STANDARDIZOVANI SET USLUGA KOJI SPROVODE AKREDITOVANE REGIONALNE RAZVOJNE AGENCIJE U 2025. GODINI
I. PREDMET
Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2025. godinu („Službeni glasnik RS”, broj 94/24) u članu 8. u okviru u okviru Razdela 21 – Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program – 1505 Regionalni razvoj, Funkcija 474 – Višenamenski razvojni projekti, Programska aktivnost/projekat 0004 – Podsticanje ravnomernog regionalnog razvoja, Ekonomska klasifikacija 424 – Specijalizovane usluge, opredeljena su sredstva u iznosu od 15.000.000,00 dinara, a u okviru Programa 1509 – Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, funkcija 410 – Opšti, ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4003 – Podrška kroz standardizovani set usluga za MSPP 424 – Specijalizovane usluge, opredeljena su sredstva u iznosu od 42.000.000,00 dinara, za realizaciju Programa podrške regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva koji se realizuje kroz standardizovani set usluga koji sprovode akreditovane regionalne razvojne agencije u 2025. godini (u daljem tekstu: Program). Raspored i korišćenje sredstava vrši se po posebnom aktu Vlade.
Eventualna neutrošena sredstva koja će biti utvrđena godišnjim izveštajima o realizaciji programa iz 2024. godine koje dostavljaju Razvojna agencija Srbije (u daljem tekstu: RAS), odnosno Fond za razvoj Republike Srbije, a koja su obezbeđena na osnovu Uredbe o utvrđivanju Programa podrške regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva koji se realizuje kroz standardizovani set usluga koji sprovode akreditovane regionalne razvojne agencije u 2024. godini („Službeni glasnik RS”, br. 14/24, 24/24 i 85/24) koristiće se i u 2025. godini za finansiranje aktivnosti utvrđenih ovim programom.
Programom se utvrđuju cilj, korisnici sredstava, namena sredstava, zaključivanje ugovora, način prenosa i korišćenja sredstava, sprovođenje i praćenje sprovođenja programa, realizacija i dostavljanje godišnjih izveštaja.
Izrazi kojima se označavaju lica u ovom programu odnose se podjednako na lica muškog i ženskog pola bez obzira na to u kojem su gramatičkom rodu izraženi.
U cilju praćenja razvoja ženskog preduzetništva u Republici Srbiji, za sve usluge iz ovog programa koje se odnose na mala i srednja preduzeća i preduzetnike obavezno je vođenje evidencije korisnika programa sa aspekta rodne ravnopravnosti.
Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Razvojnom agencijom Srbije i Fondom za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond). Detaljan način sprovođenja ovog programa biće razrađen Uputstvom za sprovođenje Programa (u daljem tekstu: Uputstvo) koje priprema RAS, a na koje saglasnost daje Ministarstvo.
II. CILJ
Opšti cilj Programa je podrška regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva putem pružanja standardizovanog seta usluga od strane akreditovanih regionalnih razvojnih agencija (u daljem tekstu: ARRA) jedinicama lokalnih samouprava (u daljem tekstu: JLS), ustanovama i organizacijama čiji su osnivači JLS i potencijalnim i postojećim mikro, malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima, zadrugama, klasterima i subjektima socijalnog preduzetništva (u daljem tekstu: MSPP).
Posebni ciljevi programa su:
– pružanje podrške jačanju JLS, ustanova i organizacija čiji su osnivači JLS kroz pomoć u pripremi međunarodnih, regionalnih i lokalnih razvojnih projekata;
– pružanje podrške rastu i razvoju preduzetništva kroz unapređenje dostupnosti, obima i kvaliteta usluga podrške za njihovo poslovanje.
III. KORISNICI SREDSTAVA
Korisnici sredstava mogu da budu samo ARRA koje su akreditovane u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju („Službeni glasnik RS”, br. 51/09, 30/10 i 89/15 – dr. zakon) i Uredbom o utvrđivanju uslova, kriterijuma i načina akreditacije za obavljanje poslova regionalnog razvoja i oduzimanja akreditacije pre isteka roka na koji je izdata („Službeni glasnik RS”, br. 74/10, 4/12, 44/18 – dr. zakon, 69/19 i 113/22).
Dodatni uslov da bi RAS i ARRA potpisale Ugovor o pružanju usluga je da imaju oformljen Tim za podršku preduzetništvu (u daljem tekstu: Tim) koji se sastoji od najmanje dva stalna člana od kojih je jedan rukovodilac. Najmanje jedan član treba da bude savetnik za žensko preduzetništvo. Tokom celokupnog perioda sprovođenja programa Tim treba da funkcioniše u punom sastavu u cilju kvalitetnog pružanja usluga podrške preduzetništvu.
Potrebno je da ARRA, na svom sajtu, redovno ažurira podatke o članovima tima, uključujući i njihove profesionalne veštine i kontakt podatke kako bi korisnicima usluga ove informacije u svakom trenutku bile dostupne. Uputstvom će se preciznije utvrditi neophodni podaci za članove Tima.
IV. NAMENA SREDSTAVA
Sredstva utvrđena Programom namenjena su ARRA za:
1) Uslugu pružanja pomoći JLS, odnosno ustanovama i organizacijama čiji su osnivači JLS u pripremi predloga međunarodnih, regionalnih i lokalnih razvojnih projekata;
2) Standardizovani set usluga pružanja pomoći MSPP.
Za JLS, odnosno ustanove i organizacije čiji su osnivači JLS, kao i za MSPP usluge iz ovog programa su besplatne.
1. Usluga pružanja pomoći JLS, odnosno ustanovama i organizacijama čiji su osnivači JLS u pripremi predloga međunarodnih, regionalnih i lokalnih razvojnih projekata
Sredstva utvrđena Programom dodeljuju se ARRA za uslugu pružanja pomoći JLS. odnosno ustanovama i organizacijama čiji su osnivači JLS u pripremi predloga međunarodnih, regionalnih i lokalnih razvojnih projekata.
Razvojni projekat je projekat izgradnje ili obnove komunalne, ekonomske, ekološke, socijalne i druge infrastrukture, jačanja institucionalnih kapaciteta, razvoja privrednih društava i preduzetništva, podsticanja naučno-istraživačkog rada, kao i svaki drugi projekat koji doprinosi sveobuhvatnom društveno-ekonomskom ili regionalnom razvoju.
Sredstva se dodeljuju za realizaciju usluge na sledeći način:
a) za pripremu predloga projekta međunarodnog karaktera odobrava se iznos od 50.000,00 dinara, a ukoliko je pripremljen predlog projekta i odobren na javnom konkursu, odobrava se dodatni iznos od 25.000,00 dinara;
b) za pripremu predloga projekta regionalnog karaktera odobrava se iznos od 30.000,00 dinara, a ukoliko je pripremljen predlog projekta i odobren na javnom konkursu, odobrava se dodatni iznos od 15.000,00 dinara;
v) za pripremu predloga projekta lokalnog karaktera odobrava se iznos od 20.000,00 dinara, a ukoliko je pripremljen predlog projekta i odobren na javnom konkursu, odobrava se dodatni iznos od 10.000,00 dinara.
Ukoliko je pružena pomoć u pripremi predloga projekta za JLS iz četvrte grupe razvijenosti iznos predviđen u stavu 3. ovog odeljka, se uvećava za 20%. U pogledu liste razvijenosti JLS primenjuje se lista koja je važeća u momentu u kome je ARRA podnela izveštaj sa pratećom dokumentacijom RAS.
Osnov za odobravanje sredstava predstavlja predlog projekta JLS odnosno ustanova i organizacija čiji je osnivač JLS u čijoj pripremi je učestvovala ARRA koji je podnet na objavljen javni poziv/konkurs koji sprovode domaće i/ili međunarodne institucije.
Ukoliko je predlog projekta formalno pravno ispravan, ali projekat nije odobren za (su)finansiranje od strane institucije koja je raspisala javni konkurs, Ministarstvo odobrava sredstva samo za pripremu predloga projekta.
Ukoliko je takav projekat podnet na javni konkurs kod druge institucije i ta institucija ga odobri za (su)finansiranje, Ministarstvo odobrava samo dodatni iznos sredstava na osnovu odobrenog projekta.
Kao projekat međunarodnog karaktera smatraće se projekat koji je finansiran od međunarodne institucije, a u čiju realizaciju su pored domaćih uključeni i međunarodni partneri.
Kao projekat regionalnog karaktera smatraće se projekat koji se odnosi na minimum dve JLS, a koji se finansira od domaćih i/ili međunarodnih institucija i čija realizacija ima uticaj na ove JLS.
Kao projekat lokalnog karaktera smatraće se projekat koji se odnosi na jednu JLS, a koji se finansira od domaćih i/ili međunarodnih institucija i čija realizacija ima uticaja na ovu JLS.
Priprema koncepta projekta, za regionalne ili međunarodne projekte, može da bude finansirana u istom iznosu, kao i priprema kompletnog predloga regionalnog ili međunarodnog projekta, ali naknadna priprema kompletnog predloga projekta neće biti dodatno finansirana, već će se samo finansirati iznos predviđen za odobrenje projekta ukoliko taj projekat bude odobren.
Iznos sredstava za pripremu koncepta/predloga projekta odobrava se samo po jednom osnovu.
Ministarstvo neće odobravati sredstva za:
– projektne obrasce i slične aplikacije koje predstavljaju samo obrazac prijave, a ne razrađen projekat;
– projektne obrasce i slične aplikacije koji se podnose po osnovu sponzorstva ili za dodelu nagrada, a ne predstavljaju razrađen projekat;
– projektne obrasce i slične aplikacije koji se isključivo odnose na nabavku materijala i opreme, a ne predstavljaju razrađen projekat;
– projekte u kojima je ARRA nosilac projekta;
– projekte za koje je javni poziv raspisala JLS;
– projekte koji nisu blagovremeno prijavljeni RAS u skladu sa rokovima predviđenim ovim programom;
– projekte u čijoj je pripremi ARRA već učestvovala u prethodnom periodu i na osnovu kojih je dobila sredstva;
– projekte za koje nije dostavljen dokaz da je predlog projekta formalno-pravno ispravan i/ili odobren (dopis ili elektronska prepiska od institucije koja je raspisala javni konkurs o statusu projekta) niti je dokaz na drugi način obezbeđen.
ARRA dostavlja RAS u dva primerka (od kojih jedan može da bude u elektronskom obliku) sledeću dokumentaciju za realizaciju usluge pružanja pomoći u pripremi međunarodnih, regionalnih i lokalnih razvojnih projekata:
1) Obrazac 1 – Obrazac za proveru formalne ispravnosti prijave;
2) javni poziv institucije koja je raspisala javni poziv/konkurs;
3) formalnu prijavu projekta sa kojom se apliciralo na javni poziv/konkurs;
4) dokaz (e-mail, dopis) institucije koja je raspisala javni poziv/konkurs o statusu projekta;
5) dokaz da je projekat odobren po javnom pozivu/konkursu (odluka, rešenje ugovor, rang lista projekata);
6) Obrazac 2 – Pregled pripremljenih predloga projekata.
RAS priprema Obrazac 1 i Obrazac 2 na koje saglasnost daje Ministarstvo, a koje popunjavaju ARRA.
RAS pripremljene obrasce objavljuje na svom sajtu.
Za ovu uslugu predviđena su sredstva u ukupnom iznosu od 5.000.000,00 dinara. Za ovu uslugu mogu da se koriste i preneta neutrošena sredstva čiji iznos će biti utvrđen godišnjim izveštajem o realizaciji Programa podrške regionalnom razvoju i razvoju preduzetništva koji se realizuje kroz standardizovani set usluga koji sprovode akreditovane regionalne razvojne agencije u 2024. godini.
2. Standardizovani set usluga pružanja pomoći MSPP
Standardizovani set usluga obuhvata 6 grupa standardizovanih usluga i to:
1) Informacije;
2) Promotivni događaji;
3) Obuke;
4) Savetodavne usluge;
5) Mentoring;
6) Terensku kontrolu.
1) Informacije
a) Pružanje informacija MSPP
Pod pružanjem informacija u smislu ovog programa smatra se pružanje informacija vezanih za: započinjanje poslovanja, razvoj poslovanja, raspoložive programe podrške, domaće i strane izvore finansiranja, pravne propise i obaveze od značaja za poslovanje, kao i druge informacije od značaja za razvoj MSPP.
Informacije se pružaju lično, putem telefona, mejla i društvenih mreža, kao i izjava za štampu i gostovanja u TV emisijama, izdavanja info lista, lifleta, brošura i dr.
Prilikom odobravanja sredstava za ovu vrstu usluga kontinuirano će se proveravati ažurnost svih podataka koji se odnose na članove Tima, a koje je ARRA dužna da objavi i redovno ažurira na svom sajtu.
b) Prikupljanje informacija
Pod prikupljanjem informacija podrazumeva se obaveza ARRA da po zahtevu Ministarstva ili RAS, dostavi tražene pojedinačne ili zbirne podatke o MSPP, sa ciljem praćenja MSPP na teritoriji koju ARRA pokriva.
Obaveze Tima su da pružaju informacije MSPP, a ukoliko se utvrdi da ARRA nije na adekvatan način pružala informacije u skladu sa Uputstvom, ARRA neće biti isplaćena sredstva u visini mesečnog iznosa predviđenog za usluge informacija za taj mesec.
Za sprovođenje usluga pružanja i prikupljanja informacija opredeljeno je do 50.000,00 dinara mesečno za svaku ARRA u bruto iznosu, odnosno do 550.000,00 dinara u bruto iznosu na godišnjem nivou.
Ukupan godišnji budžet za ovu vrstu usluga iznosi 9.350.000,00 dinara u bruto iznosu.
2) Promotivni događaji
Promotivni događaji obuhvataju promotivne aktivnosti u vidu: promocija, info dana za određene oblasti ili drugih javnih događaja utvrđenih Programom i Uputstvom.
ARRA organizuju i učestvuju u promotivnim događajima koji se odnose na promociju preduzetništva i različitih programa podrške MSPP.
ARRA su u obavezi da organizuju minimum 15 promotivnih događaja u toku godine.
Kada su u pitanju promocije ARRA su u obavezi da:
– organizuju minimum po jednu promociju u toku godine u svakoj lokalnoj samoupravi koja je osnivač ARRA;
– organizuju minimum jednu promociju u toku trajanja javnog poziva za svaki od programa podrške MSPP koje sprovodi Ministarstvo samostalno ili u saradnji sa drugim institucijama. U slučaju da je javni poziv za program podrške aktuelan tokom više meseci, dovoljno je da ARRA organizuje jednu promociju za taj program;
– organizuju promocije shodno aktivnostima od značaja i prema instrukcijama Ministarstva i RAS.
Kada su u pitanju info dani ARRA su u obavezi da organizuju:
– info dan za žene preduzetnice u toku 2025. godine – „Dan otvorenih vrata za žene preduzetnice”;
– info dan za socijalno preduzetništvo u novembru 2025. godine;
– četiri info dana godišnje za studente, učenike srednjih škola i učenike iz viših razreda osnovnih škola sa ciljem promocije preduzetništva i preduzetničkog duha na fakultetima, visokim strukovnim, u srednjim i osnovnim školama.
Sredstva za usluge promotivnih događaja će se odobravati samo u slučajevima da su sprovedeni u toku trajanja javnih poziva i u vremenu predviđenom za info dane. Promotivni događaji moraju da budu utvrđeni mesečnim planom, a o čemu je ARRA prethodno izvestila RAS i Ministarstvo.
U skladu sa Uputstvom ARRA je u obavezi da mesečni plan promotivnih događaja za naredni mesec objavi na svom sajtu i dostavi do 25. u tekućem mesecu RAS i Ministarstvu.
Promotivni događaji koji se organizuju u okviru drugih inicijativa koje su podržali donatori, ili se finansiraju iz drugih izvora, a čiji realizatori su, kao nosioci, partneri ili saradnici ARRA, neće biti priznate kao promocije iz ovog seta usluga.
U okviru izveštaja za decembar RAS je dužna da ukaže koja od ARRA nije realizovala sve navedene aktivnosti.
Ukoliko se utvrdi da ARRA nije organizovala sve promotivne događaje predviđene ovim programom, ARRA će biti u obavezi da na ime penala uplati 50.000,00 dinara na račun RAS.
Za usluge promotivnih događaja opredeljena su sredstva u bruto iznosu do 17.000,00 dinara po promotivnom događaju odnosno u bruto iznosu do 374.000,00 dinara za svaku ARRA na godišnjem nivou.
Ukupan godišnji budžet za promotivne događaje iznosi 6.358.000,00 dinara u bruto iznosu.
3) Obuke
Obuke predstavljaju aktivnosti usmerene na sticanje teorijskih i praktičnih znanja i veština. Obuke koje ARRA pruža MSPP obuhvataju module koji se dele na obavezne i opcione.
Obavezni moduli u trajanju od dva dana su:
1) obuka za početnike u poslovanju;
2) obuka kandidata koji su prošli prvi krug izbora po Programu finansijske podrške za najboljih 35 biznis ideja mladih do 35 godina.
Obavezne module mogu da sprovode samo radno angažovana lica u ARRA koja su prošla obuku za početnike u poslovanju.
Opcioni moduli jednodnevnih obuka su:
1) priprema poslovnog plana i poslovanje sa bankama i investiciona spremnost;
2) finansijsko upravljanje;
3) izvoz za one koji prvi put izvoze;
4) marketing i prodaja;
5) elektronsko poslovanje i informacione tehnologije u poslovanju;
6) pregled standarda kvaliteta i zaštite životne sredine od značaja za poslovanje;
7) inovacije;
8) obuka za žene preduzetnice.
Za sprovođenje navedenih obuka opredeljena su sredstva u bruto iznosu na sledeći način:
1) jednodnevna obuka 40.000,00 dinara;
2) dvodnevna obuka 45.000,00 dinara.
Za sprovođenje obuka opredeljena su sredstva u bruto iznosu do 980.000,00 dinara na godišnjem nivou za svaku ARRA.
Ukupan godišnji budžet za obuke iznosi 16.660.000,00 dinara u bruto iznosu.
U periodu sprovođenja ARRA ima obavezu da sprovede najmanje 11 obuka od čega najmanje dve obuke za početnike i jednu obuku kandidata koji su prošli prvi krug izbora po Programu finansijske podrške za najboljih 35 biznis ideja mladih do 35 godina.
ARRA može da sprovede do tri obuke mesečno u skladu sa interesima i potrebama korisnika.
Ukoliko ARRA tokom godine sprovede obuke čija vrednost premašuje njen godišnji opredeljen iznos, RAS uz saglasnost Ministarstva, a nakon dobijanja saglasnosti za sprovedene usluge ARRA za decembar mesec tekuće godine i utvrđivanja iznosa neutrošenih sredstava od ukupnog godišnjeg budžeta Programa, može da isplati ARRA veći iznos od opredeljenog.
Sve obuke moraju da održe radno angažovana lica u toj ARRA, koja su prošla navedene obuke za tu oblast po metodologiji odobrenoj od strane Ministarstva. Izuzetno, obuke iz najviše tri oblasti mogu da drže i druga fizička lica koja su prošla navedene obuke i koja su radno angažovana u drugoj ARRA.
Obuke koje se sprovode po metodologiji Standardizovanog seta usluga, a u okviru drugih inicijativa koje su podržali donatori, ili se finansiraju iz drugih izvora, a čiji realizatori su, kao nosioci, partneri ili saradnici ARRA, neće biti priznate kao obuke iz ovog seta usluga.
U skladu sa Uputstvom ARRA je u obavezi da mesečni plan obuka za naredni mesec objavi na svom sajtu i dostavi do 25. u tekućem mesecu RAS i Ministarstvu.
Obuka će biti odobrena za plaćanje ARRA i priznata kao održana samo ukoliko se u postupku kontrole utvrdi da je obuka organizovana u skladu sa definisanim zahtevima Programa i Uputstvom i predviđena mesečnim planom sprovođenja o kojem je ARRA prethodno izvestila RAS i Ministarstvo.
Ukoliko se, nakon podnošenja svih mesečnih izveštaja, a zaključno sa izveštajem za decembar mesec tekuće godine utvrdi da ARRA nije ispunila preuzetu obavezu izvršenja propisanog minimuma obuka, ARRA će biti u obavezi da na ime penala od isplaćenih sredstava, uplati deo RAS i to kumulativno:
– po 45.000,00 dinara za svaku obuku koja nije održana do ukupnog broja od 11 obuka u periodu sprovođenja Programa,
– za obavezni modul koji nije održan, iznos opredeljen ovim programom za tu vrstu obuke, bez obzira na ukupan broj održanih obuka.
4) Savetodavne usluge
Savetodavne usluge predstavljaju aktivnosti ARRA usmerene na pružanje saveta, smernica, pomoći i drugih usluga u cilju započinjanja i razvoja poslovanja, kao i obezbeđivanja administrativnih i tehničkih usluga podrške korisnicima prilikom pripreme neophodne dokumentacije i prijava za programe podrške preduzetništvu koje realizuju Ministarstvo i/ili druge institucije.
Savetodavne usluge koje ARRA sprovodi u okviru ovog programa su:
1) priprema prijava i provera dokumentacije za programe podrške preduzetništvu koje sprovodi Ministarstvo, RAS ili Ministarstvo i RAS zajedno u trajanju od najviše tri sata;
2) priprema prijava i provera dokumentacije, izrada poslovnog plana i on line podnošenje prijava za programe koje realizuju Ministarstvo i Fond zajedno u trajanju od najviše šest sati;
3) priprema prijava i provera dokumentacije, izrada poslovnog plana i podnošenje dokumentacije za ostale kredite kod Fonda i za raspoložive kreditne linije Garancijskog fonda AP Vojvodine u trajanju od najviše pet sati;
4) priprema prijava i provera dokumentacije, izrada poslovnog plana i podnošenje dokumentacije za subvencije za samozapošljavanje kod Nacionalne službe za zapošljavanje u trajanju od najviše dva sata;
5) podrška u vezi sa planiranjem i započinjanjem poslovanja (razvoj poslovne ideje, podrška pri osnivanju i registraciji privrednog subjekta i dr.) u trajanju od najviše dva sata;
6) podrška u cilju razvoja poslovanja (tehnička pomoć u pripremi dokumentacije, podrška u poslovnom povezivanju i umrežavanju i dr.) i prijava na javne pozive iz oblasti podrške MSPP koje sprovode druge institucije u trajanju od najviše dva sata.
Za pružene savetodavne usluge dokaz o realizovanoj usluzi ARRA će dostaviti na sledeći način:
– za usluge iz stava 2. tačke 1)–4) ovog odeljka, dostavljanjem zavodnog broja predmeta sa datumom zavođenja kojim se potvrđuje da je nadležna institucija zavela prijavu ili dostavljanjem dokaza da je prijava poslata preporučenom poštom odnosno podneta on line;
– za usluge iz stava 2. tačke 5) ovog odeljka dostavljanjem rešenja APR o osnivanju privrednog subjekta/proverom na sajtu APR ukoliko se radi o podršci pri osnivanju i registraciji privrednog subjekta,
– za usluge iz stava 2. tačke 6) ovog odeljka dostavljanjem potpisane izjave korisnika i potpisanog sporazuma o saradnji dva ili više privrednih subjekata ili dokazom o nastupu na sajmu ili na događaju koji povezuje privredne subjekte odnosno dostavljanjem zavodnog broja predmeta sa datumom zavođenja kojim se potvrđuje da je nadležna institucija zavela prijavu ili dostavljanjem dokaza da je prijava poslata preporučenom poštom odnosno podneta on line ukoliko se radi o prijavi na javne pozive drugih institucija iz oblasti podrške MSPP sektoru.
Opredeljen bruto iznos za pružene savetodavne usluge je 3.000,00 dinara po satu.
Za svaku ARRA opredeljena su sredstva u bruto iznosu do 300.000,00 dinara na godišnjem nivou za svaku ARRA od čega do 30% od ukupnog iznosa sredstava može biti namenjeno za savetodavne usluge iz stava 2. tačka 4) ovog odeljka, koje se odnose na pomoć pri prijavljivanju za subvencije za samozapošljavanje kod Nacionalne službe za zapošljavanje.
Ukupan godišnji budžet za savetodavne usluge je 5.100.000,00 dinara u bruto iznosu.
Ukoliko ARRA tokom godine pruži savetodavne usluge čija vrednost premašuje njen godišnji opredeljen iznos, RAS uz saglasnost Ministarstva, a nakon dobijanja saglasnosti za sprovedene usluge ARRA za decembar mesec tekuće godine i utvrđivanja iznosa neutrošenih sredstava od ukupnog godišnjeg budžeta Programa, može da isplati ARRA veći iznos od opredeljenog.
5) Mentoring
Proces mentoringa predstavlja stručnu pomoć koju u dužem vremenskom periodu stručno lice – mentor pruža privrednom subjektu.
U zavisnosti od potrebe privrednog subjekta, za vreme sprovođenja Programa, mentor može da alocira od 25 do 50 sati na jedan privredni subjekt.
Korisnici mentoringa mogu biti MSPP koji posluju do tri godine ili se nalaze u kritičnom trenutku za njihov dalji razvoj ili za opstanak na tržištu.
RAS je u obavezi da objavi Javni poziv na osnovu koga se vrši odabir korisnika usluge mentoringa.
Uslugu mentoringa mogu da pružaju radno angažovana lica u ARRA, koja poseduju sertifikat da su uspešno završila obuke za mentore koje je organizovala Nacionalna agencija za regionalni razvoj ili koje će organizovati RAS i/ili Projekat „Osnaživanje i dalje uspostavljanje usluge mentoringa za mala i srednja preduzeća u zemljama Zapadnog Balkana (Srbija, Bosna i Hercegovina, Crna Gora i Severna Makedonija)” (RAS – JICA) finansiran od strane Vlade Japana kroz Japansku agenciju za međunarodnu saradnju – JICA.
ARRA su u obavezi da o svakom započetom mentoringu izveste RAS, kao i da dostave konačan izveštaj nakon realizacije usluge i unošenja u Mentor master bazu. Isplata ARRA za ovu vrstu usluge se vrši nakon kompletno pružene usluge mentoringa privrednom subjektu.
Za pružanje mentoring usluge je opredeljen bruto iznos od 3.000,00 dinara po satu.
Ukupan godišnji budžet za mentoring iznosi 6.000.000,00 dinara u bruto iznosu.
Detaljne informacije o metodologiji koja se koristi u procesu mentoringa, načinu odabira korisnika i načinu izveštavanja biće definisane Uputstvom.
6) Terenska kontrola
Terenska kontrola je aktivnost koja se sprovodi u cilju utvrđivanja činjeničnog stanja podnosioca prijava za dodelu bespovratnih sredstava pre njihovog odobravanja po programima podrške MSPP sektoru, kao i nakon odobravanja u cilju provere namenskog korišćenja sredstava.
Terenska kontrola se sprovodi u okviru programa koje Ministarstvo realizuje samostalno ili u saradnji sa RAS i Fondom i to:
a) Programa podrške malim preduzećima za nabavku opreme u 2022. godini; Programa podrške malim preduzećima za nabavku opreme u 2023. godini; Programa podrške malim preduzećima za nabavku opreme u 2024. godini.
b) Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju u 2022. godini; Program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju i mlade u 2023. godini; Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju i mlade u 2024. godini.
v) Programa podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2022. godini i Programa podsticanja preduzetništva kroz razvojne projekte u 2023. godini.
g) Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za žene preduzetnice i mlade u 2022. godini; Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za žensko preduzetništvo u 2023. godini; Programa podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za preduzetništvo žena i žena samohranih majki u 2024. godini.
d) Programa razvojna šansa – linija za prerađivačku industriju u 2024. godini.
đ) Programa za podsticaj razvoja prerađivačkih kapaciteta u oblasti lova, ribarstva, proizvodnje vina, piva i jakih alkoholnih pića u 2024. godini.
e) Programa podrške za razvoj preduzetništva žena na selu u 2024. godini.
ž) i svih ostalih programa koji se odnose na podsticanje i razvoj preduzetništva, a za koje se naknadno utvrdi da je neophodno sprovesti prethodnu i/ili naknadnu terensku kontrolu.
ARRA će vršiti i prethodnu terensku kontrolu zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i za sve programe za koje je predviđena prethodna terenska kontrola, koje sprovodi Ministarstvo samostalno ili u saradnji sa RAS i Fondom, a odnose se na podsticanje i razvoj preduzetništva. Prethodnu terensku kontrolu ARRA će sprovoditi na osnovu naloga RAS i Fonda.
Terenska kontrola će se vršiti prema instrukcijama Fonda i RAS, a na osnovu zaključenog ugovora između Ministarstva i Fonda, kao i zaključenog ugovora između Ministarstva i RAS.
Fond će sa svakom ARRA zaključiti ugovor o vršenju terenske kontrole koji će sadržati instrukcije, plan i uputstva za vršenje terenske kontrole. Fond će u dogovoru sa ARRA odrediti koja će ARRA vršiti terensku kontrolu na teritorijama JLS koje ne pokriva nijedna ARRA.
Isplate za pružene usluge terenske kontrole vršiće Fond i RAS na osnovu dostavljenih izveštaja o terenskoj kontroli koje podnose ARRA.
Ukupan godišnji budžet za uslugu terenske kontrole koju Ministarstvo sprovodi u saradnji sa Fondom je 6.100.000,00 dinara u bruto iznosu.
Ukupan godišnji budžet za uslugu terenske kontrole koju Ministarstvo sprovodi u saradnji sa RAS je 1.600.000,00 dinara u bruto iznosu.
Za svaku terensku kontrolu u sedištu ARRA i mestu udaljenom do 20 km od sedišta ARRA predviđen je bruto iznos od 6.500,00 dinara. Za svaku terensku kontrolu u mestu udaljenom od 20 km do 100 km od sedišta ARRA predviđen je bruto iznos od 8.000,00 dinara. Za svaku terensku kontrolu u mestu udaljenom preko 100 km od sedišta ARRA predviđen je bruto iznos od 9.000,00 dinara.
V. ZAKLJUČIVANjE UGOVORA, NAČIN PRENOSA I KORIŠĆENjA SREDSTAVA
Nakon stupanja na snagu Programa Ministarstvo i RAS, kao i Ministarstvo i Fond zaključiće ugovore čiji su obavezni elementi:
– obaveza zaključivanja ugovora o sprovođenju Programa sa ARRA koje ispunjavaju uslove za učešće u Programu;
– obaveza sprovođenja aktivnosti koje su predviđene Programom;
– obaveza nadzora i kontrole sprovođenja programa od strane ARRA;
– obaveza prenosa sredstava i kontrole namenskog korišćenja sredstava;
– obaveza vršenja terenske kontrole programa podrške preduzetništvu sa instrukcijama, planom i uputstvom za vršenje terenske kontrole;
– obaveza RAS i Fonda da u dogovoru sa ARRA odrede koja će ARRA da vrši terensku kontrolu na teritorijama koje ne pokriva nijedna ARRA;
– obaveza RAS i Fonda da sva neutrošena sredstva prenese u budžet Republike Srbije do 30. aprila 2026. godine, sem ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi sredstva za realizaciju programa za iste namene.
Po potpisivanju ugovora Ministarstva i RAS i ugovora Ministarstva i Fonda, RAS i Fond će pismeno obavestiti ARRA i pozvati ih da pristupe potpisivanju ugovora.
Obavezni elementi ugovora koji zaključuju RAS i ARRA odnosno Fond i ARRA su: opredeljeni iznos novčanih sredstava i namene za koje se sredstva odobravaju, način prenosa sredstava, rokovi za završetak aktivnosti, kao i obaveza ARRA da sve aktivnosti realizuje do kraja 2025. godine.
Izuzetno u uslovima povećanog broja prijava po programima podrške MSPP sektoru, za koje je predviđena terenska kontrola, ARRA ovu aktivnost može da sprovodi i nakon završetka 2025. godine, a najkasnije do roka predviđenog za podnošenje izveštaja o realizaciji programa od strane ARRA.
Nakon zaključenja ugovora između Ministarstva i RAS, odnosno Ministarstva i Fonda, Ministarstvo će na zahtev RAS odnosno Fonda preneti celokupan iznos sredstava koji je predviđen za realizaciju Programa na posebne podračune RAS odnosno Fonda.
RAS i Fond su u obavezi da sredstva prenose ARRA do 15. marta 2026. godine. Sredstva za uslugu pružanja pomoći JLS, odnosno institucijama i organizacijama čiji su osnivači JLS prenose se ARRA na polugodišnjem nivou, nakon saglasnosti ministra. Sredstva za standardizovani set usluga pružanja pomoći MSPP sektoru prenose se ARRA na mesečnom nivou, do visine iznosa predviđenog Programom, a u skladu sa mesečnim obimom sprovedenih aktivnosti nakon saglasnosti ministra.
RAS, uz saglasnost Ministarstva, raspoloživa sredstva može da koristi za pokrivanje troškova kontrole i nadzora sprovođenja Programa, sprovođenja ažuriranja postojećih modula obuka, organizaciju obuka predavača i podizanje kapaciteta ARRA, kao i za troškove platnog prometa.
VI. SPROVOĐENjE I PRAĆENjE SPROVOĐENjA PROGRAMA
1. Usluga pružanja pomoći JLS, odnosno ustanovama i organizacijama čiji su osnivači JLS u pripremi međunarodnih, regionalnih i lokalnih razvojnih projekata
ARRA dostavlja RAS Izveštaje o realizovanim uslugama i prateću dokumentaciju za prvi i drugi kvartal do 15. jula 2025. godine, a za treći i četvrti kvartal do 15. januara 2026. godine. Na osnovu navedenih izveštaja RAS priprema Predlog liste realizovanih aktivnosti za određene kvartale i dostavlja ga Ministarstvu do 31. jula 2025. godine za prvi i drugi kvartal 2025. godine, odnosno do 31. januara 2026. godine za treći i četvrti kvartal 2025. godine.
RAS i Ministarstvo vrše kontrolu Predloga liste realizovanih aktivnosti ARRA za određene kvartale i celokupne prateće dokumentacije, dostavljene od strane ARRA, nakon čega ministar daje saglasnost za pripremljene i/ili odobrene predloge projekata i odobrava isplatu sredstava ARRA.
Krajnji rok za dostavljanje dokaza o evaluaciji i/ili odobravanju svih prijavljenih projekata iz 2025. godine je 15. februar 2026. godine, nakon kog ministar daje saglasnost za treći i četvrti kvartal 2025. godine.
Prilikom davanja saglasnosti za pripremljene i/ili odobrene predloge projekata za treći i četvrti kvartal, ministar može da da saglasnost i za pripremljene i/ili odobrene predloge projekata iz prethodnih kvartala ako su u međuvremenu ispunili uslove za odobravanje.
ARRA je dužna da Ministarstvu i RAS omogući kontrolu realizacije aktivnosti i uvid u dokumentaciju u svakoj fazi realizacije Programa.
2. Standardizovani set usluga pružanja pomoći potencijalnim i postojećim MSPP
RAS je dužna da, po usvajanju Programa, u roku od 15 dana, dostavi Ministarstvu na saglasnost Uputstvo, kao i Plan nadzora i kontrole sprovođenja Programa u kojem će biti predstavljene procedure za svaku od navedenih grupa usluga.
ARRA je dužna da po završetku mesečnih aktivnosti, do 10. u mesecu za prethodni mesec, dostavi RAS izveštaj o sprovedenim aktivnostima, kao i ostalu potrebnu dokumentaciju čiji će sadržaj biti detaljno utvrđen ugovorom. Ukoliko ARRA ne izvrši preuzetu obavezu u navedenom roku, plaćanje odobrenih usluga će biti sprovedeno u narednom mesecu.
RAS je dužna da izveštaj o sprovedenim aktivnostima ARRA dostavi Ministarstvu do 25. u mesecu za prethodni mesec na saglasnost. RAS će plaćanje prema ARRA vršiti mesečno, a na osnovu saglasnosti ministra.
U okviru ovog seta usluga sredstva će se odobravati samo za one aktivnosti koje će biti započete nakon stupanja na snagu ove uredbe i čiji je vremenski plan sprovođenja do 31. decembra 2025. godine osim za aktivnosti terenske kontrole koja se izuzetno može sprovoditi i nakon ovog roka, a najkasnije do roka predviđenog za podnošenje izveštaja o realizaciji programa od strane ARRA. Izuzetak za odobravanje aktivnosti pre stupanja na snagu ove uredbe predstavlja i aktivnost obavezne obuke kandidata koji su prošli prvi krug izbora po Programu finansijske podrške za najboljih 35 biznis ideja mladih do 35 godina koja je vezana za rok u kome se u prvom krugu biraju kandidati koji moraju da prođu navedenu obuku kao i za rok u kome obuka mora da bude sprovedena.
VII. REALIZACIJA I DOSTAVLJANjE GODIŠNjIH IZVEŠTAJA
Nakon krajnjih rokova za dostavljanje svih dokaza i izveštaja predviđenih Programom ARRA je u obavezi da RAS i Fondu dostavi Godišnji izveštaj o realizaciji do 5. marta 2026. godine.
RAS i Fond su u obavezi da sve aktivnosti u vezi sa sprovođenjem ovog programa završe do 15. marta 2026. godine, kao i da Godišnji izveštaj o realizaciji Programa u delu za koji su zaduženi dostave Ministarstvu do 31. marta 2026. godine.
Nakon toga objedinjeni izveštaj o realizaciji Programa Ministarstvo će dostaviti Vladi radi informisanja.
RAS i Fond će sva neutrošena sredstva do 30. aprila 2026. godine preneti u budžet Republike Srbije, sem ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi sredstva za realizaciju programa za iste namene.